Jouko Turkka on Suomen historian kiistellyimpiä ja kiitetyimpiä teatterintekijöitä. Ohjauksillaan Turkka pyrki herättelemään ja haastamaan yleisöänsä. Turkka oli taiteilijana tinkimätön, kompleksinen persoona, joka lähes koko uransa ajan siirtyi yhteenotosta toiseen.

Teatterin lisäksi Turkka ohjasi teoksia myös radioon ja televisioon, sekä kirjoitti useita kirjoja. 1980-luvulla Turkka toimi Teatterikorkeakoulun rehtorina sekä näyttelijä- ja ohjaajantyön professorina. Turkan on sanottu vaikuttaneen Suomalaiseen näyttelijäopetukseen enemmän kuin kukaan muu yksittäinen henkilö.

Jouko Turkka-seuran tarkoitus on vaalia ja muistaa Turkan elämää ja työtä. Tämän lisäksi seura kerää ja arkistoi Turkkaan liittyvää materiaalia, kuten kirjallisuutta, lehtiartikkeleita, äänitteitä ja videoita.

Seura on perustettu tammikuussa 2017 ja toimii toistaiseksi rekisteröitymättömänä yhdistyksenä.